kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۰۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰

 کوبا در خاموشی مطلق!

 
 تلاش‌ها برای بازگرداندن برق در کوبا همچنان شکست می‌خورد و شبکه برق سراسری این کشور همچنان قطع است. برای سومین شب متوالی مردم این کشور در تاریکی به سر بُردند.
بعد از اینکه تلاش‌های جدید برای بازگرداندن برق در کوبا بار دیگر شکست خورد و شبکه برق سراسری این کشور ظهر یکشنبه (به وقت محلی) برای بار چهارم قطع شد، میلیون‌ها کوبایی وارد سومین شب متوالی خاموشی سراسری شدند. تنها چند ساعت بعد از اینکه «ویسنته دلا او لوی»، وزیر انرژی و معادن کوبا، به طور مفصل در مورد تلاش عظیم ۵۲ هزار نفر از کارگران برای احیای شبکه سراسری برق در کوبا سخن گفت و ابراز اطمینان کرد که به زودی مشکل خاموشی در این کشور برطرف خواهد شد، یکشنبه بعد از ظهر و با غروب آفتاب، بار دیگر تمام این کشور در خاموشی فرو رفت تا مشخص شود که سخنان این گردانندگان کوبا چندان قابل اعتنا نیست.
به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی.ان.ان، اتحادیه برق کوبا پیش‌تر در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه موفق به احیای شبکه برق در ۱۶ درصد از مناطق این کشور شده است، اعلام کرده بود که برق بیش از ۲۰۰ هزار شهروند کوبایی در‌هاوانا، پایتخت ۲ میلیون نفری کوبا وصل شده است، اما این وضعیت چند ساعت بیشتر به طول نینجامید و برق این مناطق هم دوباره قطع شد. «مانوئل ماررو کروز»، نخست‌وزیر کوبا، پیش‌تر در یک سخنرانی تلویزیونی با بیان اینکه بسیاری از کارخانه‌های این کشور تعطیل شده‌اند تا مردم به طور کامل بدون برق نمانند، اظهار کرد: «ما فعالیت‌های اقتصادی را به خاطر اینکه مردم بدون برق نمانند، فلج کرده‌ایم.» وی با اشاره به اینکه کمبود سوخت در نیروگاه‌ها باعث به وجود آمدن مشکل در تولید انرژی برق شده است، تأکید کرد: «با این وجود، این مشکلی نیست که لاینحل باشد و استفاده از قایق‌ها در امر حمل‌ونقل وضعیت را در روز‌های آینده بهبود خواهد بخشید.»
در طول هفته گذشته دولت کوبا که به طور فزاینده‌ای با کمبود انرژی مواجه است، خواستار اقدامات سختگیرانه برای صرفه‌جویی در مصرف برق شده بود، از جمله اینکه با تعطیل کردن کارخانجات، از کارگران آن‌ها خواست در خانه‌های خود بمانند. در همین ارتباط کلاس‌های مدارس و مراکز تفریحی به خصوص مراکز تفریحی شبانه در روز‌های اخیر تعطیل شده‌اند و فقط «کارکنان شغل‌های ضروری» باید در محل کار خود حاضر شوند. روز جمعه رانندگان خودرو‌ها در خیابان‌های ‌هاوانا سعی کردند در شهری حرکت کنند که به نظر می‌رسید هیچ چراغ راهنمایی و رانندگی در آن کار نمی‌کند و تنها تعداد انگشت شماری پلیس، ترافیک را هدایت می‌کردند. در حالی که میلیون‌ها نفر در کوبا در چند روز گذشته بدون برق مانده‌اند، ژنراتور‌های برق هم برای اکثر کوبایی‌ها یک کالای لوکس است و فقط تعداد کمی از آن‌ها در شهر‌های این کشور به صدا در می‌آیند.
خبری دیگر در این مورد آنکه چین در واکنش به بحران انرژی در کوبا و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روی این کشور، لغو کامل این تحریم‌ها را از سوی واشنگتن خواستار شد. گفتنی است، قرار گرفتن کوبا در فهرست یکجانبه کشور‌های حامی تروریسم نه تنها از مبادلات بین‌المللی این کشور جلوگیری می‌کند، ممنوعیت صادرات و محدودیت‌های مالی ایجاد کرده و حتی ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور را غیرممکن می‌سازد. اقدام وزارت خارجه آمریکا در گنجاندن خودسرانه کوبا در فهرست حامیان تروریسم، وضعیت دشوار کوبا را تشدید کرده است، زیرا این مسئله صادرات این کشور را محدود، دریافت اعتبار از مؤسسات مالی بین‌المللی را لغو کرده و اعطای کمک‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند.